(21 Mei 1958 - 30 Januari 2008)
Anak muda, tanpa nama tetapi muncul dengan filsuf seni yang rebel dan ambisi luar biasa, jarang diberikan ruang di pentas elit.
"Aku heran kenapa orang masih anggap benda-benda pelik tak boleh ada dalam lirik sedangkan hidup ini beratus kali pelik dari yang boleh kita bayangkan," katanya.
Kuala Lumpur kota seni dan anak-anak muda dari seluruh negara bertemu dan duduk berbincang soal idea-idea baru. Sekaligus, mengatur langkah memulakan kerjaya.
Namanya Rosli Khamis.
Sebut saja Loloq orang tahu itu nama legenda penulis lirik Malaysia.
Budak mata bakup yang pernah mengisi zaman debat meja kopi di Pasar Budaya, kekal terkenal sebagai anak muda yang "hyper" dalam perbualan.
Kalau berbual, pandangan yang dikemukakannya selalu aneh, liar dan enggan berpijak pada titik yang terlalu pasti.
mengenai ekonomi sosialis sangat relevan bagi negara yang buta hak asasi. *Loloq pada dekad awal kerjaya.
Selain minatnya pada buku sejarah serta kecintaan pada teks klasik, Loloq sentiasa berpegang pada prinsip: tiap lirik mesti ada pembaharuan.
Loloq percaya: berkongsi sudut pandangan kehidupan ialah buku terbaik. Manakala, buku bacaan pula sebagai alat meluaskan lagi seni naratif mengenai kehidupan.
Loloq hidup dalam seribu cerita. Keberaniannya bergaul menjadikan dirinya sentiasa tekad dan nekad mencuba banyak perkara.
Watak-watak real dalam hidup dan idea jelmaan hasil pembacaan, memberikan kekayaan luar biasa dalam caravan karyanya.
"Berapa dalam harus kugali tanah ini, harus kugali Untuk bertemu permata nilai sejati, nilai sejati Baru kupulang ke kampung sentosaku.
Ke sana ke sini lari-lari kecil.
(Petikan lirik Raikan Cinta 2001).
"Hei! kersani mengalir lah dikau Menjadi raksa
Mengisi belikat punggungku Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak.
Hei! sepuluh helai daun sirih
Ku gentas bersama
Bunga cengkih jadilah dikau
Darah merah pekat mengisi uratku Agar bisa ku berlangkah
Gagah dan tampan
Bagaikan sijantan yang berkokok"
(Petikan lirik Mantera Semerah Padi 1993)
"Jangan sesekali kau ceritakan Pengalamanmu Yusuf
Takut-takut mengundang bencana
Siapa tahu
Betapa berat cinta yang ditanggung Sehingga dia sanggup lakukan
Biar apa saja demi mendapatkan Restu Sultan cahaya hatinya
Tak sia-sia azam Zulaikha
Bisa jadi cermin mengintai jiwa Tak sia-sia mimpi Zulaikha Bisa jadi lorong insan bercinta"
(Petikan lirik Kias Fansuri 2001)
Sebagai bonus, saya lebih meminati lagu Langgam Wak Dogol, liriknya yang kurang popular.
Hilang bekas hilang sisa amarah
Bongkar akar bongkar mimpi Suralaya Datang bingung berpaulan diambang yuda Ajak menung bawah panji wilmana
Apa hikmah tersemat di balik perintah!
Temu hulu hilir menyusur
Adat hidup temukan mati
Jangan tuan terus masygul (duk nengu sugul) Adat wira harus tahan uji"
*Pergi sudah sahabat tercinta
Pada saya hanya ada tiga penulis lirik terhebat.
Bob Dylan di Amerika Syarikat dan Iwan Fals di Indonesia.
Loloq (1957-2008): Hilangnya seorang penulis kreatif tanahair
Siapa Loloq?
Namanya Rosli Khamis. Sebut saja Loloq orang tahu itu nama legenda penulis lirik Malaysia.
Budak asal Singapura ini menjadi "game
changer" dalam industri muzik tempatan
apabila bergabung dengan M. Nasir di Luncai
Emas.
Loloq selama hayat kerjaya seninya (1990-
2008) menulis lebih 500 lirik dan 'killer di
sebalik lagu-lagu hebat M. Nasir.
Dia juga tukang naratif yang mengisi
penceritaan aneh melalui lagu-lagu artis
terkenal termasuk Ella, Search, Wing, Spider
dan Hattan.
Paling hebat, hampir semua album dan lagu
meletup M. Nasir, lirik-liriknya ditulis Loloq.
Narator lirik seribu cerita
Mungkin tidak ramai yang tahu selain menggunakan nama Loloq, dia juga turut menggunakan nama pena Nurbisa, Abdullah Romany, Al-Heikel, Cenderawasih, Fakir Iskandar, Kristo Bimbo, Manja, Nurbisa II, Roshi Lee, Rosman dan Sinbad, pada seni kata lagu tulisannya. Loloq dan M Nasir cukup sebati.
Justeru dia menyertai Luncai Emas milik Nasir sejak tahun 1990 sebagai penulis lirik eksekutif. Malahan, M Nasir dikatakan orang yang bertanggungjawab membawa Loloq ke dunia seni. Justeru, tidak hairanlah banyak seni kata tulisannya dinyanyikan oleh M Nasir seperti Keroncong Nostradamus, Apokalips dan Insan & Manikam, manakala seni kata terakhirnya ialah Cinta Adam & Hawa nyanyian Misha Omar.
Lihat pengembaraan rebelnya dalam lirik "Kau
Bukan Brader" dan "Awang Trasher" (Wings).
Kelembutannya dalam "Nur Nilam Sari" (Awie
& Search), "Di Ambang Wati" (Wings), "Asli
Dan Tulus" (Search). "Laila Namamu Teratas"
(Search) dan "Ratu Sanubari" (Saleem),Awan yang terpilu - Ning Baizura
Rebelnya berulang lagi dalam "Neo
Romantik" (Search), "Zen-Bikin Wilayah"
(Search), "Gemuruh" (Search & Wings) dan
"Melastik ke Bintang" (Search).
Dia tradisionalis dalam "Mantera Semerah
Padi" (M. Nasir), "Kias Fansuri" (M. Nasir),
"Langgam Pak Dogo" (M. Nasir) dan "Tanya
Sama Itu Hud Hud" (M. Nasir).
Luasnya pergaulan Loloq ketara dalam
dalam lirik "Kita Peng-Yu" , "Tak Nak
Jadi Soh Chai" (XPDC), Laukku Cukup
Masin" (Spider), "Kasih Latifah" (Spider)
Cinta Dewa-Dewi" (Spider), "Aladin" (Spider)
"Kacap Terlabik" (Spider) dan "Cinta Tak
Keruan" (Amigos).
Dia juga ialah penulis lirik Ratnaku nyanyian Roy, Di Kala Asmara Lepaskan Layarnya (Aris Ariwatan), Layar Impian (Ella) dan Ana Pertama Timur (Hattan) dan banyak lagi
Beliau pernah mendapat Anugerah Khas dalam Anugerah Planet Muzik 2007 di tanah kelahirannya atas sumbangan beliau yang berjasa dalam industri seni.
APABILA menghayati seni kata yang ditulis oleh Loloq, sering kali kita akan menemui perkataan baru yang kadang-kadang tidak pernah kita dengar. Itulah kelebihan dan keistimewaan Loloq atau nama sebenarnya Rosli Khamis ketika berkarya yang agak 'gila-gila' apabila menggunakan bahasa. Pelbagai kamus tidak pernah lekang daripada dirinya ketika menulis seni kata. Bahkan, dia mempunyai himpunan buku daripada pelbagai genre untuk dijadikan sumber ilhamnya.
Loloq pernah berkata, dia tidak terlalu berkira membelanjakan sejumlah wang semata-mata membeli buku yang berkaitan dengan keagamaan, biografi, sejarah, kebudayaan dan bahasa
Loloq dikatakan sudah menulis lebih 1,000 seni kata. Antara seni kata tulisannya yang dianggap hebat ialah Ghazal Untuk Rabiah, Andalusia, Kias Fansuri dan Cinta Sakti. Pada tahun 1991, seni kata tulisannya Everlasting Glory nyanyian Hattan dilarang daripada disiarkan oleh radio RTM.
Budak mata bakup yang pernah mengisi
zaman debat meja kopi di Pasar Budaya,
kekal terkenal sebagai anak muda yang
'hyper dalam perbualan.
Sampai akhir hayatnya, Loloq selalu
provakatif dan debatnya menyiksa otak dan
fikiran kawan-kawan.
Kalau berbual, pandangan yang dikemukakannya selalu aneh, liar dan enggan berpijak pada titik yang terlalu pasti.
Loloq pengagum teks klasik Melayu dan pada
masa yang sama mengakui sumbangan John
Lennon sebagai tokoh pemoden penting dalam eskpresi seni muzik kontemporari.
Dia taksub pada bakat Hang Tuah yang mahir
10 bahasa, tetapi mengaku idea Karl Marx mengenai ekonomi sosialis sangat relevan bagi negara yang buta hak asasi.
Insan 1,000 fikir ini menyebut Zaen Kasturi sebagai guru bahasanya. Zaen Kasturi dalam perbualannya banyak membantu Loloq mengaplikasikan segala kecintaannya pada sejarah Melayu.
Loloq menyintai kamus bahasa dan teks
klasik dalam premis lirik kerana tips Zaen
Kasturi. Bahawa menguasai cerita dan kosa
kata adalah keutamaan sebelum menyerapkan kata-kata pelik dalam puisi dan cerpen.
Loloq selalu obses dan ingin tahu pada model
yang digunakan Zaen Kasturi. Satu teknik
dalam menghidupkan semula simbol dan
naratif klasik dalam cerpen dan puisi moden. Betapa tekun Loloq dalam proses pembelajaran di meja kopi. Malah, dia sentiasa belajar dan belajar hingga ke akhir hayat.
Loloq hidup dalam seribu cerita. Keberaniannya bergaul menjadikan dirinya
sentiasa tekad dan nekad mencuba banyak
perkara.
Loloq merentas multi pergaulan kerana mahu
membeli pengalaman. Dia bergaul dengan
sesiapa saja dan menjadikan dirinya kaya
dengan kawan-kawan di mana saja.
Dunianya bukan selingkar pergaulan dengan
artis famous seperti M. Nasir, Search, Wing,
Spider, Ela dan Hattan.
Loloq punya ramai kawan di Pasar Seni dan
warung mamak Selangor Mansion. Dia mesra dan prihatin melihat manusia marginal di Hentian Bas Kelang, Hentian Puduraya, Kompleks Kotaraya dan pusaran Jalan Petaling.
Loloq melihat naratif seni sebagai subjek
yang real dan diperluaskan lagi dengan
kegilaan membaca yang tidak dibina dengan
batas dan sempadan,
Loloq mengumpulkan ribuan buku merentas
bacaan sastera, agama, ekonomi,
pengurusan, politik, falsafah, perfileman,
muzik dan majalah hiburan.
Walaupun suka bertekak dan sangat
provokatif, dia akan ketawa besar apabila
ideanya disanggah dengan munasabah.
Dia hyper dan sentiasa obses untuk selalu
merentas pergaulan dalam hidup. Tiada
manusia yang diabaikan dan tidak digaulinya.
Watak-watak real dalam hidup dan idea
jelmaan hasil pembacaan, memberikan
kekayaan luar biasa dalam caravan karyanya.
Dia pernah mengeluarkan kenyataan yang menimbulkan kontroversi apabila mendakwa kamus Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) sebagai tidak laku. Isunya apabila Loloq menggunakan perkataan Syuga dalam album terbaru Ella iaitu Ella - USA. Perkataan Syuga tidak ditemui dalam kamus DBP. Sebaliknya, Loloq dituduh mengambil perkataan syuga daripada buku ##### D'Syuga yang memaparkan gambar """"", tetapi dia menafikannya.
Loloq berasal dari Singapura. Bapanya, Rosli Dayut berasal dari Masjid Tanah, Melaka adalah bekas polis Tanah Melayu. Ibunya, Maimunah adalah Cina mualaf. Menurut Loloq setiap buku yang dibelinya bukan untuk hiasan semata-mata. Hampir semua buku habis dibacanya.
"Kalau ada buku yang menarik, saya akan baca berulang kali. Kadang-kadang sampai tiga atau lima kali. Bahkan sebelum tidur, ada 20 buku di sebelah saya," jelasnya yang turut menyediakan sedikit peruntukan untuk membeli majalah bagi keperluan isterinya. Dia mengaku, keasyikannya terhadap buku menyebabkan dia `pernah lupa' pada anak dan isterinya, Hairiah Yaakob. Ketika itu kami mula-mula kahwin. Rasanya dia tahu tabiat saya yang suka membaca. Saya pula ambil kesempatan sehingga dia merajuk. Sekarang cara saya membaca kenalah tukar. Asalkan isteri tidak merajuk, sudahlah," kata Loloq sambil ketawa. Hasil perkahwinannya dengan Hairiah, Loloq dikurniakan tiga anak iaitu Krsty Nur, Jaevn Nur dan Yasha Nur.
"Nama anak saya memang agak pelik bunyinya. Krsty bermaksud rahsia, manakala Jaevn sebenarnya bermaksud Jawa. Jawa ini pula kalau dihalusi berasal dari kaum Nabi Noh," katanya.
Loloq dikatakan memiliki ratusan buku yang mengandungi pelbagai tajuk. Ini termasuk tajuk yang berkaitan dengan ekonomi, pengurusan, politik, falsafah, keagamaan, perfileman, kesusasteraan, biografi dan pengetahuan am serta novel. Salah satu rak yang terletak di ruang tamunya, tersusun buku The Life Muhammad karya Hamka, Biografi Nelson Mandela, The Arabian Nights, Quantum Leanings, Saince of Politics, How To Argue And Win Every Time, History of Films, A History of the Jews dan banyak lagi. Penulis lirik ini juga pernah mengaku mempunyai minat mendalam terhadap bahasa Melayu yang dianggapnya sebagai satu bahasa agung pada zaman kegemilangan raja Melayu.
"Saya kagum dengan Hang Tuah yang boleh bertutur 10 bahasa. Begitu juga dengan nama Tun Sri Lanang. Setiap perkataan itu ada maknanya sendiri. Tun bermakna tuan, Sri bermakna bercahaya dan lanang adalah lelaki. Begitulah tingginya orang Melayu dulu apabila berkias.
"Sebab itu apabila saya guna perkataan yang lain dari kebiasaan, banyak yang berasa pelik. Sebenarnya, setiap perkataan yang saya pilih masih berbahasa Melayu. Misalnya, lagu Berikanku Nurbisa. Nurbisa itu dalam bahasa Melayu bermakna penawar segala penyakit," jelasnya lagi. Loloq adalah satu yang diperoleh secara tidak sengaja.
"Satu kepuasan saya ialah apabila berjaya membuatkan kumpulan rock membuka kamus bahasa Melayu," katanya satu ketika dahulu.
Semasa hayatnya beliau pernah dikurniakan beberapa anugerah seperti penulis lirik terunggul dan menerima royalti tertinggi daripada Badan Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik Malaysia Berhad (MACP) ke-11 menerusi lagu Dewa Dewi nyanyian kumpulan Spider menjulang namanya sebagai Penulis Lirik Terunggul lima tahun berturut-turut. Selain itu, Anugerah Lirik Nasyid pada majlis Anugerah Juara Nasyid Minggu Ini 2006 serta Anugerah Galakkan Penulis Lirik pada Anugerah Citra Wangsa Malaysia 2005
Selain hebat menulis seni kata lagu, Loloq juga pelopor yang memulakan kumpulan penterjemah drama asing pada
1996. Loloq mencuba semua medium dengan
pembaharuan dan sebagai peluang
meluaskan pergaulan. Dia menulis skrip filem
"Merah" pada 1997.
Loloq turut berlakon sebagai peluang menjadi
cepat celik dalam bidang perfileman yang
juga antara minat utamanya.
Dia berlakon filem "Sara" (2001), "Embun"
(2002), "Lang Buana" (2003), "Man Laksa"
(2006) dan "Zombi Kampung Pisang" (2007)
Beliau juga pernah beraksi di pentas teater suatu masa dulu dalam persembahan teater Bukit Kepong arahan Othman Ghani dan drama sitcom Awie Record.
Beliau juga turut terbabit dalam menulis skrip filem Aduh Saliha yang judul asalnya ialah Misteri Mimpi Syakila arahan M Nasir. Bagaimanapun, filem itu tidak dapat disiapkan sehingga sekarang.
Loloq meninggal dunia Hospital Pakar Damansara, kira-kira jam 1.37 tengah hari pada
30 Januari 2008 (umur 51) selepas dimasuk ke Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana dipercayai berlaku pendarahan di kepalanya.
Semoga Allah merahmati Allahyarham Rosli Khamis dan terima kasih atas kenangan lirik² lagu yang berkualiti, membina minda dan memberi inspirasi kepada semua pendengar muzik tanahair.
Comments
Post a Comment